Projekt stworzenia permakulturowego gospodarstwa edukacyjno-produkcyjnego prowadzonego i zarządzanego przez kolektyw pracowników.
Propozycja kierowana jest do młodych ogrodniczek i ogrodników, pasjonatów i pasjonatek permakultury, którzy nie posiadają własnej ziemi, a chcieliby zacząć praktykować życie w zgodzie z naturą tworząc wspólny ekosystemowy krajobraz – studiować na żywo (w realu) projektowanie i realizacje – uczyć się od siebie nawzajem i uczyć innych.
Gospodarstwo, podstawa projektu, znajduje się w gminie Skoczów, w powiecie cieszyńskim, obejmuje 6 ha ogrodzonych płotem (patrz: mapka ↓) – co ma kolosalne znaczenie dla możliwości upraw czy ewentualnej hodowli. Teren jest ładnie położony, w spokojnym miejscu, 2 kilometry od stacji kolejowej.. posiada ogromny potencjał.
Zależy nam tworzeniu długotrwałej, troskliwej relacji z ziemią i z ludźmi, zgodnie z zasadami permakultury.
Zdając sobie sprawę ze skali wyzwania, proponujemy takie oto zasady wstępne:
1. uczestnicy/uczestniczki projektu dostają w dzierżawę 12 arów dobrej ziemi pod własny ogródek, będzie to teren „uzbrojony” w prąd, wodę i suchą toaletę 1)↓ bez prawa trwałej zabudowy, ale z zachętą do postawienia niewielkiego domku, który nie może przekroczyć 35 m² – (tiny house w technologiach naturalnego budownictwa, biodomek, jutra, namiot, przyczepa kampingowa).
..na terenie własnego ogródka, każdy będzie mógł czuć się u siebie, oczywiście z poszanowaniem sąsiadów i rządzących gospodarstwem zasad permakultury.
2. raczej interesuje nas dzierżawa wieloletnia, koszt 3000 zł rocznie, z czego 2/3 przeznaczone zostaje na fundusz inwestycyjny gospodarstwa (z pierwszych wpłat budujemy w części wspólnej na przykład wiatę z kuchnią polową, by można było organizować letnie warsztaty, w kolejnym roku z wiaty robimy budynek, stawiamy szklarnię, saunę, etc..), dzierżawa daje prawo do korzystania z reszty gospodarstwa.
3. pozostałe (po odjęciu prywatnych ogródków) 5 ha gospodarstwa przeznaczone zostaje pod rozwój ośrodka edukacyjno-produkcyjnego, którego potrzeby żywnościowe powinny być docelowo zaspokajane własną produkcją; mając to na uwadze, już w tym roku na terenie zostanie posadzonych pierwszych pięćdziesiąt orzechów włoskich – w planach mamy sad orzechowo-kasztanowy obejmujący dwa hektary, kolejny hektar intensywnego sadu owocowego, pozostają jeszcze dwa hektary na inne uprawy, łąki, pastwisko..
4. prawo do korzystania z plonów z części wspólnej gospodarstwa jak i korzystania z przestrzeni edukacyjnej, będzie ustalane na podstawie udziału w pracach polowych i utrzymaniu jakości upraw i gospodarstwa.
5. dodatkowe źródła zarobkowania mieszkańców (opiekunów/pracowników) ośrodka:
a. własny ogródek – można powołać na przykład kooperatywę warzywną skierowaną na lokalny rynek: Bielsko-Biała, Cieszyn, Skoczów, Ustroń, Wisła.. Katowice, Śląsk)
b. własna działalność edukacyjna na terenie ośrodka (głównie permakulturowa, ale nie wykluczamy innych zajęć – konieczna będzie zgoda wspólnoty)
6. zarządzanie wspólnotowe.. konsensus, pogłębiona demokracja, zasady permakultury rozumiane holistycznie: ekosystemowo i społecznościowo.
7. w przypadku, gdyby ktoś chciał odejść, zobowiązuje się pomóc w znalezieniu zastępcy na swoje miejsce, z myślą o tym, by poniesione na danej działce prywatne koszty inwestycji zostały zwrócone odchodzącemu (w rozsądnych rynkowych granicach).
8. w tej chwili mamy wydzielone 5 działek 12 arowych (w najlepszym miejscu gospodarstwa:), ewentualne rozszerzenie wspólnoty podlegać zgodzie mieszkańców.
Jesteś zainteresowana/zainteresowany? Wypełnij formularz.
↑1 | na całym terenie gospodarstwa obowiązują zasady permakultury, więc również w częściach prywatnych – zależy nam na utrzymaniu integralności całego terenu naszego ogrodu |
---|